Uncategorized

چاپ افست چیست؟

چاپ افست

چاپ افست یکی از مرسوم ترین شیوه های چاپ موجود درکشور است، این چاپ برای تیراژهای بالا و هرچیزی که بخواهد روی کاغذ چاپ شود اعم از چاپ کتاب،چاپ بروشور و کاتالوگ کاربرد دارد. دستگاه های چاپ افست بسته به مدل دارای سایز چاپ از ۵۰*۳۵ سانتی متر تا ۱۰۰*۷۰ و حتی در موارد محدود تا سایز ۱۴۰*۱۰۰ می باشند.

سیستم رنگ

مدل مرسوم چاپ رنک افست به CMYK مشهور می باشد، این حروف اختصار نام چهار رنگ اصلی به زبان آلمانی است، چاپ هر رنگ توسط یک ستون که به ستون رنگ معروف است انجام می گیرد و ترکیب رنگ های اصلی برای ساخت سایر رنگ ها برروی کاغذ انجام می پذیرد. در این مدل کلیه رنگها از ترکیب چهار رنگ فیروزه ای یا سایان (Cyan) ارغوانی یا مجنتا (Magenta) رنگ زرد یا یلو (Yellow) و رنگ سیاه یا کلید (Black Or Key) که به اختصار به آنها CMYK گفته می شود بوجود می آید.

تاریخچه

اختراع چاپ افست را به دو مخترع ، یکی امریکایی به نام ایرا، و روبل و دیگری آلمانی مقیم آمریکا به نام گاسیارها من نسبت می دهند. هر دو مخترع در حدود سال های ۱۹۰۴ میلادی ، این ایده را که می توان با فرم های لیتوگرافی چاپ غیرمستقیم انجام داد، بررسی و آزمایش می کردند. روش کار این دستگاه به این صورت است که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کنند.

نحوه کارکرد دستگاه چاپ افست چهار رنگ

چهار رنگ بودن دستگاه چاپ افست از طریق تعداد ستون هاي رنگ به راحتي صورت می‎گیرد. از آنجا که چاپ رنگها در سيستم چاپ افست به شکل مجزا و جداگانه صورت می‎گیرد، تطبيق دقيق رنگ‎ها بر روي هم از موارد بسيار مهم در كيفيت چاپ محسوب می‎شود.

در دستگاه های چهار رنگ قدیمی، تطبيق رنگها بشکل دستی و از طريق سيستم هاي مكانيكي انجام می‎شود كه در بسياري در آن خطاهایی صورت می‎گرفت که موجب سايه دار شدن عكس ها و بویژه مطالب نوشتاری می‎گردید.

در اين سيستم ها تجربه و دقت مسئول چاپ در رسيدن به كيفيت چاپ مطلوب اهمیت زیادی داشت این در حالی است که دستگاه های جدید، تطبيق رنگ بواسطه كامپيوتري و از طريق سيستم هاي ديجيتال انجام می‎شود و نقش اپراتور و کاربر كاهش پيدا كرده است اما كاربران اين دستگاه باید از توانایی کار با کامپیوتر برخودار باشد.

نحوه محاسبه قيمت چاپ در دستگاه های چاپ افست به اين شکل است كه از ۱ تا ۵۰۰۰ برگ، هزينه ثابتی براي چاپ دريافت مي شود اما به دلیل اينكه هزينه ساخت زينك ثابت است و به تيراژ كار بستگي پيدا ندارد، لذا با افزايش تيراژ چاپ هزينه چاپ هر برگ كمتر می‎شود.

از این رو گفته می‎شود که در چاپ افست تیراژهای پایین مقرون به صرفه نیست و بیشتر برای تیراژهای بالا مورد استفاده قرار می‎گیرد.

دستگاه چاپ افست

دستگاه چاپ افست

ساختار یک دستگاه چاپ افست بر اساس کاغذ مصرفی آن تقسیم بندی می شوند که گاهی کاغذ مصرفی رول و گاهی ورق می باشد. از آنجا که دستگاه های چاپ ورقی در مقایسه با دستگاه های چاپ رول بیشتر است، لذا ما در این جا دستگاه چاپ ورقی را شرح می دهیم.

بخش های مختلف و عمده ‎یک دستگاه چاپ افست عبارت است از:

– واحد تحویل که کاغذ های چاپ شده را به روی یکدیگر جمع آوری و آماده ‎انتقال می نماید.

– واحد چاپ که شامل بخش رطوبت و مرکب دهی و تامین فشار دستگاه را انجام می دهد.

واحد تغذیه  یا آپارات که عمل انتقال کاغذ به درون دستگاه را بر عهده دارد.
عوامل فنی، اقتصادی و کیف مطلوبی که مشتریان از رسانه ‎چاپی انتظار دارند، موجب شده تا بسیاری از تنظیمات و مراحل تولیدی دستگاه چاپ امروزه بشکل خودکار انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *